Często zadawane pytania

Poniżej znajdziecie listę pytań oraz odpowiedzi, które najczęściej zadają nam kursanci.

Jakie są kryteria wiekowe dotyczące poszczególnych kat. prawa jazdy?

Wymagany minimalny wiek do kierowania wynosi:

  • 14 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii AM;
  • 16 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A1;
  • 18 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A2;
  • 20 lat — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A, jeżeli osoba co najmniej od 2 lat posiada prawo jazdy kategorii A2;
  • 21 lat — dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW, jeżeli osoba posiada prawo jazdy kategorii A;
  • 24 lata — dla pojazdów określonych w prawie jazdy kategorii A — jeżeli osoba nie posiadała co najmniej przez 2 lata prawa jazdy kategorii A2.

Na co pozwala prawo jazdy kat. B w odniesieniu do jednośladów?

Jeśli posiadasz kat. B przez okres dłuższy niż trzy lata możesz prowadzić motocykl do 125 cm pojemności i 11 KW mocy. Pamiętajcie jednak, że móc nie znaczy potrafić ?.

Jakie kategorie wyróżniamy i do czego one uprawniają?

  1. kategorii AM: motorowerem, czterokołowcem lekkim;
  2. kategorii A1: motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15kW, pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
  3. kategorii A2: motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla, motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW, pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
  4. kategorii A: motocyklem, pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

Czy jeżeli obleję egzamin teoretyczny, zostanie mi zatrzymane posiadane już prawo jazdy?

BZDURA. Jednak, po ewentualnym kilkukrotnym negatywnym wyniku egzaminu teoretycznego, może należałoby skonsultować się np. z uprawnionym lekarzem, który władny jest wydać orzeczenie lekarskie z adnotacją o przeciwwskazaniach do przeprowadzania egzaminu przy użyciu urządzenia elektronicznego. W swojej praktyce nie spotkałem się z taką sytuacją.

Czy użytkowanie motocykla jest niebezpieczne?

Jasne, że jest, jak każdego urządzenia mechanicznego. Jednak systematyczna i prawidłowo ukierunkowana nauka połączona z praktyką redukuje ryzyko. Nie spotkałem się z przypadkiem, żeby motocykl był winny nieszczęśliwemu zdarzeniu na drodze. W zdecydowanej większości przypadków winę ponosi motocyklista, czasem inny uczestnik ruchu.

A co z samochodziarzami zajeżdżającymi drogę?

Trening, trening i jeszcze raz trening. Zaryzykuję stwierdzenie, że zawsze motocyklista jest winien, BO POWINIEN BYĆ TAK DOBRY WE WSPÓŁDZIAŁANIU Z MOTOCYKLEM, BY PRZEWIDZIEĆ I UNIKNĄĆ KAŻDEJ NIEBEZPIECZNEJ SYTUACJI NA DRODZE. Pamiętaj, że nic nie zastąpi POKORY i ROZSĄDKU!

Czy nauka jazdy na motocyklu jest trudna?

Motocykl został wynaleziony przez ludzi i dla ludzi, nie ukrywam jednak, że zdecydowanie lepiej pracuje się z ludźmi posiadającymi odpowiednią motywację i dar porozumiewania się z motocyklem. Cała reszta zaś musi ciężej pracować.

zy egzamin praktyczny jest trudny?

Dla odpowiednio wyszkolonej i wyćwiczonej osoby: NIE. Dla kogoś, kto zamierza samodzielnie korzystać z olbrzymiej radości, jaką niesie kontakt z własnym motocyklem, egzamin państwowy to zaledwie kilka procent wiedzy i umiejętności, jakie musi posiadać jako przyszły motocyklista.

Na czym rozpocząć samodzielną jazdę?

Jest to uzależnione w dużej mierze od Twoich indywidualnych umiejętności i stopnia obycia z motocyklem. Moje doświadczenie tak w szkoleniu, jak i w sprzedaży dowodzi, że najkorzystniejsza jest stopniowa ewolucja. Niestety na początku trzeba zapłacić frycowe, zaliczyć mały szlif, ewentualnie paciak. Wsiąknąć w ferajnę motocyklową i dopiero po chwili określić swoje potrzeby. Motocykl smakuje na wiele sposobów. Motocykl to zabawa w terenie, ale także codzienna jazda w zatłoczonym mieście, weekendowe wycieczki dla relaksu lub długodystansowa turystyka, czy jazda na torze. Każdy z tych rodzajów aktywności wymaga innego typu motocykla i osprzętu. Trzeba od czegoś zacząć. Zacznij od niewielkiego naked?a, bo kontakt z tego typu motocyklem wyrabia prawidłowe nawyki, a sam motocykl wiele Ci wybaczy.

Na czym prowadzone jest szkolenie?

Do dyspozycji przyszłego motocyklisty oddajemy kilkanaście motocykli o różnych geometriach i osiągach. Niektóre z nich przystosowane ą do wykonywania określonych, celowych ćwiczeń. O doborze odpowiedniego Moto decyduje instruktor prowadzący ćwiczenia.